Ubåtar byggda på varvet i Karlskrona mellan 1914-1930
Laxen-klassen: Laxen (Nb 286) 1914, Gäddan (Nb 287 ) 1915
Sjösättning av Ubåten Laxen 1914 vid varvet i Karlskrona
Ubåtarna utomordentliga och pålitliga för sin tid och hade hög kvalitet. De utrangerades först 1935 efter lång utbildningstjänst för ubåtsmanskap.
Båtarna låg fortfarande kvar vid örlogsvarven så sent som 1942.
Tekniska data
Deplacement 143 ton
Deplacement i u-läge 167 ton
Längd överallt 26,8 meter
Bredd överallt 3,6 meter
Djupgående 3,0 meter
Fart i u-läge 7,0 knop
Dykdjup 30 meter
Bestyckning 1 st 45 cm torpedtub
Torpeder 3st
Ubåten Laxen utanför Karlskrona Örlogsbas efter provturer
Braxen ( Nb 288) 1916 och Abborren (Nb 289) 1916
Braxenklass var en u-båtklass i svenska marinen, omfattande Braxen och Abborren, som byggdes vid Örlogsvarvet i Karlskrona och togs i tjänst 1917. De byggde på en utveckling av Laxen-typen för att öka beboeligheten ombord. Bestyckningen ökades till 2 stycken 45 centimeters torpedtuber. Den 6-cylindriga dieselmotorn gav 320 hk och ökade farten till Ö 9,5 och U 7,4 knop. Bägge båtarna utrangerades 1937 men låg fortfarande i sjön 1942.
Ubåten Braxen i närheten av Smörasken vid Karlskrona Örlogsbas 1917
(i bakgrunden ett pansarskepp av Äran-typ)
Tekniska data :
Deplacement 174 ton
Deplacement i u-läge 202 ton
Längd överallt 31,0 meter
Bredd överallt 3,5 meter
Djupgående 3,1 meter
Fart i u-läge 7,5 knop
Dykdjup 50 m
Beväpning. 2 st 45 cm torpedtub
Torpeder 4
Första gången som en svensk ubåt sköt en stridsladdad torped var den 29 juni 1919.
Det var från ubåten Braxen och mot skjutmålet Trashalla udd i Karlskrona.
Ubåtstyp Bävern:
När det gällde dessa ubåtar sneglade Svenska Försvaret tidigt på att försöka ta del av de senaste tyska ubåtskonstruktionerna. Trots kontakter med Krupp-Germania Werft i Kiel, blev det i stället en annan tysk ubåtstillverkare, A.G. Weser i Bremen som kom i fråga Den 12 februari 1916 lämnades ett anbud på två ubåtar samt tillstånd att licenstillverka dem i Sverige. Affären slutfördes men resulterade inte två utan tre och ubåtar, av den så kallade Bävern-klassen:
Bävern, Illern och Uttern.
Dessa tre ubåtar byggdes på licens och var egentligen en utveckling av den franska Labeuf-typen som kännetecknades av ett cylindriskt tryckskrov med koniskt avsmalnande ändar, avslutade med tryckfasta ändskott.
I denna Ubåtsklass ingick:
Bävern (1921) Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö
Illern (1918) Örlogsvarvet i Karlskrona
Uttern (1918) Örlogsvarvet i Karlskrona
Valen* (1925) Örlogsvarvet i Karlskrona
*baserad på Bävern-klassens underlag
Samtliga fartyg i serien byggdes på samma underlag för mallar som det första fartyget i serien (Illern).
Illern (Nb 291) 1918
Illern på provtur 1921 utanför Karlskrona
Tekniska data:
Längd 57 m
Bredd 5,8 m
Djupgående 3,0 m
Deplacement 427 ton
Deplacement i u-läge 640 ton
Fart 15,2 knop
Fart i u-läge 8,2 knop
Besättning 30 man
Bestyckning:
1 x 75 mm/23,7cal. kanon M/16
4 x 45,7 cm torpedtuber M/15
Sjösatt 31 januari 1918
I tjänst 19 juni 1921
Sänkt efter kollision 12 augusti 1943
Vid passerandet av djuprännan i Kalmarsund vid Krongrundets fyr strax norr om Kalmar den 12 augusti 1943 kolliderade Illern med motorfartyget Birkaland av Göteborg i närheten av ett i rännan förankrat mudderverk. Ubåten började genast vattenfyllas. Hängande på motorfartygets förstäv fördes Illern av Birkaland några hundra meter utanför rännan.
När Birkaland därefter backade loss från ubåten, sjönk Illern på 12 minuter. Vid kollisionen slungades flera man av Illerns besättning i sjön och en man över på mudderverket. Samtliga ombordvarande på Illern räddades utom flaggubåtsmaskinisten, som var bland dem som fallit i sjön vid kollisionen. Hans döda kropp flöt iland två veckor senare vid Färjestaden på Öland
Bild tagen efter kollisionen mellan Illern och Birkaland i Kalmarsund aug 1943
(Bildarkiv Flottans män Malmö)
Illern bärgades senare och efter provisorisk tätning i Kalmar bogserades hon till Karlskrona för skrotning.
Uttern (Nb 292) 1922
Uttern beställdes 1916 men kom i tjänst först efter första världskrigets slut och fick en 20-årig tjänstgöringstid!
Bävern
Bävern under byggnad vid Kockums Mekaniska Verkstad i Malmö, levererad 1921
(Bildarkiv Flottans män Malmö)
Bilden visar hur all tidigare fartygsbyggnation gick till då spanten restes först för både Ytfartyg och Ubåtar och sedan kläddes med plåt.
Plåten fästes till spanten till en början med nitning och senare med svetsning då denna teknik utvecklats.
Denna byggmetodik fanns kvar hos många mindre varv till början av 1960-tal då sektionstillverkning allmänt infördes.
På bilden ser man tryckskrovets cirkulära spant under uppsättning. Till tryckskrovet fästs ytterskrovets spant. Mellan tryckskrovets – och ytterskrovets spant byggdes ubåtens ballast- och bränsletankar. Metodiken framstår tydligare från bilder ur Draken-klass.
Valen (Nb 294) 1925
Miniubåten Valen (här efter provtur 1925 under inlöpande i Karlskronas örlogshamn)
År 1925 tillkom minubåten Valen, som var baserad på Bävern-klassen och blev landets första
minläggande ubåt. Den hade Bävern-typens skrovkonstruktion och hade i stort också samma dimensioner.
Även den maskinella och elektriska utrustningen var identisk med Bävern-klassen.
Med bibehållande av Bävern-klassens torped- och artilleribestyckning fick Valen dessutom 10 minbrunnar med 20 minor bordvarts utanför tryckskrovet.
Härutöver tillkom en 25 mm kulspruta.
Valen visade sig vara en lyckad konstruktion och hade goda prestanda och var i tjänst under
beredskapsåren fram till hösten 1943, då hon depåförlades för att utrangeras hösten därpå.
Draken-klassen: Draken ( Nb 295) 1926 ,Gripen( Nb 296) 1928 och Ulven (Nb 297) 1930
Draken-klass var en ubåtsklass bestående av tre ubåtar tillhörande den svenska flottan.
De bygges mellan 1926–1930.
I klassen ingick:
Draken 1926
Gripen 1928
Ulven 1930
Den mest kända ubåten i denna klass är nog HMS Ulven som gick på en mina utanför Marstand 1943 under en övning.
Draken 1926
Draken under byggnation i skrovhallen i Karlskrona
Ubåten Draken sjösattes 1926 och levererades 1929.
Längd 60 meter
Bredd 6,6 meter
Djupgående 3,3 meter
Hastighet 13,8/8,3 knop.
Dykdjup 60 meter.
Bestyckning:
4 x 53 cm torpedtuber M/26
1 x 105 mm/38,3cal. Bofors M/25
1 x 25 mm/58cal. Bofors M/32
Besättning 32 man
Gripen 1928
Ubåten Gripen under byggnation i skrovhallen Karlskrona 1927 (bildarkiv Marinmuseum)
Ubåten Gripen under utrustning 1927 (bildarkiv Marinmuseum)
Gripen på stapelbädden klar för sjösättning 1928 (bildarkiv Marinmuseum)
Ubåten Gripen till sjöss (bildarkiv Marinmuseum)
Gripen byggdes om till bärgningsfartyg och disponerades 1946–1947 av ubåtsbärgningspiketen vid Göteborgs örlogsvarv, varefter hon utrangerades.
Hon såldes och skrotades 1957 i Göteborg.
Ulven 1930
Ulven med tre extratorpeder på däck och under en av leveransprovturerna i Karlskrona.
Tekniska data:
Längd 66 meter
Bredd 6,4 meter
Djupgående 3,3 meter
Deplacement 667 ton
Deplacement i u-läge 850 ton
Fart 13,8 knop
Fart i u-läge 8,3 knop
Dykdjup 60 meter
Besättning:
34 man (33 var på båten när den gick på av en tysk mina den 16 april 1943. Den ende överlevande satt turligt nog i arresten när detta hände)
Bestyckning:
4 x 53 cm torpedtuber M/26
1 x 105 mm/38,3cal. Bofors M/25
1 x 25 mm/58cal. Bofors M/32
Kölsträckt 1928
Sjösatt 6 mars 1930
I tjänst 16 februari 1931
Ulven på stapelbädden klar för sjösättning 1930
(bildarkiv Marinmuseum)
Sjösättning av Ulven 6 mars 1930 på varvet i Karlskrona
Som avslutning visas en film med de första Ubåtarna byggda vid varvet i Karlskrona mellan 1914-1930.
Ubåtar från Laxen 1914 till Ulven 1930 sjösatta vid Varvet i Karlskrona
Läs mer om Ubåtarna mellan 1930-1968