Kryssaren Göta Lejons sista resa 1963-1964:

Skrovet till HMS Göta Lejon  var byggt av svetsat stål, med undantag för pansarplåten som inte kunde svetsas utan skruvades fast på skrovets utsida. Skrovet var utformat med ett backdäck som sträckte sig över mer än halva fartygets längd.

Maskineriet bestod av fyra stycken vattenrörspannor av märket Penhoët, vilka levererade ånga till två stycken ångturbiner av märket de Laval.

Framdrivningsmaskineriet genererade en effekt av 90 000 hästkrafter, vilket fick fartygen att överskrida den kontrakterade farten 33 knop.

Fartygets huvudbestyckning utgjordes av sju stycken 15,2 cm kanoner m/42 placerade i ett trippeltorn på fördäck och två dubbeltorn på akterdäck. Kanonerna kunde användas för beskjutning av mål på sjön, på land, och i luften och hade en eldhastighet av 10 skott per minut och eldrör, eller högre vid luftvärnsskjutning. Den maximala skottvidden var 22 000 meter. Fartyget var dessutom utrustat med luftvärnskanoner, torpeder, minrälsar och sjunkbombskastare.

Göta Lejon  från den sista krigsförbandsövningen 1964

Lite fartygsdata:

Byggnadsvarv Eriksbergs varv, Göteborg

Sjösatt                                 17 november 1945

Längd                                  180,2 m

Bredd                                  16,7 m

Djupgående                         5,7 m

Deplacement                        8 200 / 9 200 ton

Maskin                                Ångturbiner på 90 000 hk

Fart                                    33 knop

Besättning                            445 man

Göta Lejon i Oscarsdockan 1963

Oscarsdockan fylls och Göta Lejon är klar för sin sista resa

Göta Lejon  lämnar Karlskronavarvet och mönstras för sista gången Nov 1963

Göta Lejon passerar Smörasken utanför örlogsbasen i Karlskrona

 

Filmen Göta Lejon sista resa 1964

Kryssarna Tre Kronor och Göta Lejon byggdes under andra världskriget för att utgöra ryggraden i Flottan. Två decennier senare var Tre Kronor utrangerad och Göta Lejon rustades för sin sista resa som svenskt krigsfartyg.

För att få ut mer än bara skrotvärdet lades Göta Lejon efter utrangeringen ut till försäljning. Efter förhandlingar undertecknades den 25 augusti 1971 avtal om att fartyget skulle säljas till Chile. Göta Lejon iordningställs ytterligare en gång vid Karlskronavarvet  och säljs till Chile 1971. Den 18 september skiftades flaggan och fartyget fick det nya namnet Almirante Latorre, och den 9 december avgick fartyget mot Chile. Fartyget tjänstgjorde därefter i Chiles flotta till den 4 februari 1984, och i augusti 1985 såldes hon för skrotning i Taiwan.

Systerfartyget Tre Kronor skrotades redan 1964 men skrovet kom att leva vidare som pontonbrygga vid Gullmarsbasen i Skredsvik och senare i Brofjorden långt in på 90-talet.