Robot båtar till Malaysia

Handalan F

Handalan-klass benämndes fyra fartyg av modifierad Spica-klass som under 1979 exporterades till Malaysia.

Handalan-klassen beställdes av Karlskronavarvet 1976 av Malaysiska försvaret och var en tyngre variant av den svenska Spica II (Norrköping) klassen  som tidigare byggts vid Karlskronavarvet.

Fartygen hade dieselmotorer i stället för gasturbiner som gav dem längre räckvidd och hade franska Exocet sjömålsrobotar som huvudbeväpning.

Handalan klassen som bestod av 4 fartyg hade namnen:

KD Handalan (3511)

KD Perkasa (3512)

KD Pendakar (3513)

KD Gempita (3514)

Tekniska data:

Deplacement: 240 tons standard, 268 tons fullt rustad

Längd: 43.6 m

Bredd: 7.1 m

Djupgående: 2.4 m

Installerad effekt: 3x MTU 16V 538 TB91 diesel (10865hk)

Propulsion: 3 axlar och CP-propellrar

Fart: 34.5 knop

Range: 2977 nautical miles vid 14 knop

Besättning : 40 (6+34)

Eldledningssystem: Philips 9GR600, Decca 1226 radar, 9LV 212 radar och 9LV 228 Mk2  eldledning, Optronic AA eldledning,.

Electroniskt avhakningssystem: Thales DR3000S ESM och ECM MEL Susie.

Bestyckning: 1 × Bofors 57 mm allmålspjäs

1 × Bofors 40 mm pjäs

4 × Exocet MM38

74522 ( CD 193 )

Dop och överlämnande av fartygen

73832 ( CD 189)

P3511 Handalan i docka

 

Handalan Class

De fyra fartygen i Handalan-klassen

Handalan Class3

Handalan klassen redo för avsegling

Det var ett känslosamt avsked  för många då fartygen avseglade  från örlogshamnen till tonerna från Rod Stewarts låt ”Sailing”.

Besättningar  med familjer hade ju varit länge i Karlskrona och knutit många vänskapsband med en rad människor i Karlskrona.avfärd

 

Att fartygen blev lyckade kan konstateras då de fortfarande i är drift efter 35 år (2015).