VAD HÄNDE SEDAN MED FARTYGEN? – DETALJERAD BESKRIVNING
M/T STEN RAGNE.
Byggd 1964 av Ab Karlskronavarvet, Karlskrona.
Varvsnummer 357.
Dimensioner. 57,66 x 10,22 x 3,57 m.
Efter förlängning. 75,00 x 10,22 x 4,91 m.
Brt/ Nrt/ Dwt.499/ 311/ 1033.
Efter ombyggnad. 999/ 582/ 2134.
Efter ombyggnad. 1199/ 735/ 2240.
Maskineri. En 6-cyl, Klöckner-Humboldt-Deutz diesel.
Effekt. 887 hk.
Knop. 11,5.
Levererades 1 december 1964 till Partrederi Stena Ragne, Västervik. Rederiet bestod av Ragnar Nilsson (4%), Rederi Ab Ostenia (50%), Rederi Ab Ragne (46 %).
1968 12 21. Såld till Partrederi Algot Johansson, Göteborg.
1969 01 07. Övertagen av dom nya ägarna.. Omdöpt till ALVI.
- Registrerad för Rederi Ab Alvi, Göteborg.
- Under våren, Förlängd vid Falkenbergs varv Ab, Falkenberg.
1973 04. Såld till Firma Vänertank, Johnsson & Co (Bengt Johnsson), Göteborg.
- På hösten, ombyggd.
1983 11. Såld till Rederi Ab Grundstenen 12658, Falun, vilket ändrade namn till Rederi Ab Vänertank, Göteborg.
1992 12. Såld till Russobalt Shipping, St Petersburg, Ryssland. Omdöpt till RUSSOBALT-1.
- Såld till Bila Shipping, Lund. Omdöpt till ALVINA. (Flagg okänd).
1996 06 10. Registrerad i det Svenska skeppsregistret med Network i Göteborg Ab som ägare, med namnet RUSSOBALT 1 (okänt om det var en pappersprodukt eller inte).
1996 06 10. Såld till Abila Shippping Ltd, Kingstown, St Vincent & Grenadines.
- Överförd till Panama flagg.
2000 05 17. Såld till Coastway Maritime, La Paz, Bolivia. Omdöpt till SALVI.
2000 06 13. Såld till okända köpare.
2001 04 02. Såld till Dalmer, Ghana.
2003 03 31. Såld till okända köpare.
2005 01 11. Såld till okända köpare.
2009 02. Förklarad förlust.
M/S BALTIC PRESS.
Byggd 1979 av Karlskronavarvet AB, Karlskrona.
Varvsnummer. 395.
Dimensioner. 110,01 x 16,79 x 4,60 m
Efter förlängning. 135,50 x 16,79 x 4,64 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1599/ 900/ 3400.
M/S BREANT.
Byggd 1979 av Karlskronavarvet AB, Karlskrona.
Varvsnummer. 403.
Dimensioner. 110,01 x 16,79 x 4,62 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 5197/ 1559/ 3328.
Maskineri. En MAN-B&W 12V28/32-AF
Effekt. 2640 kW.
Knop. 13,5.
Lastmeter. 760.
Levererades i november 1979 till Ivar Lundh & Co, Ab, Stockholm.
1979 11. Insatt för Iggesund Product mellan Sverige – Holland.
- Såld till Brax Shipholding Rederi Ab, Göteborg.
- Utchartrad till Transfennica för trafik mellan Finland – Lübeck – England.
1997 09 17. Insatt mellan Rauma – Kotka – Hangö – Lübeck.
1997 10. Insatt mellan Rauma – Rostock – Lübeck.
- Såld till Oldhurst Ltd, Brittiska jungfruöarna. Satt under Brittisk flagg, hemmahamn London.
2001 01. Utchartrad till Bow Marine Oy för trafik mellan Helsingfors – Hamina – Tallinn – Bremerhaven – Bremen.
2002 10 15. Utchartrad till SCF Viborg Line. Insatt mellan Viborg-Kiel.
2003 05. Såld till Brax Shipholding Rederi Ab, Göteborg (Engelsk flagg, hemmahamn London)
2004 01 19. Såld till Rederi Ab Lillgaard, Mariehamn, Finland (Registrerad i England, hemmahamn London).
2004 07 – 2004 09. Utchartrad till Fjord Line.
2004 09 – 2004 10 03. Utchartrad till Commodore/ Condor. Insatt mellan Portsmouth – Kanalöarna.
2004 10. Utchartrad till Channel Freight Ferries. Insatt mellan Southampton – Radicatel.
2004 11. Utchartrad till Dart Line. Insatt mellan Dartford – Dunkerque.
2004 12. Utchartrad till DFDS Tor Line. Insatt mellan Kiel – St Petersburg.
2005 09 21. Avslutad charter.
2005 10. Utchartrad till SeaMalta.
2005 12. Går SeaMalta i konkurs.
2005 12 12. Upplagd i Valletta, Malta.
2006 01. Upplagd i Calais.
2006 03. Utchartrad till Balearia, Spanien. Insatt mellan Barcelona – Ibiza.
2007 04 28. Ankom Navitec-Werft, Wilhelmshaven för maskinöversyn.
2007 05. Utchartrad till Yellow Star Line. Insatt mellan Kotka – Bremerhaven – Hamburg.
2007 06 11. Ankom Karlskronavarvet under bogsering efter maskinrumsbrand.
- Utchartrad till Stella Lines.
2008 11. Överförd till Åländsk flagg, hemmahamn Mariehamn.
2009 06. Utchartrad till Acciona, Spanien. Insatt mellan Barcelona – Palma.
2010 04 27. Ankom Algeciras.
2010 06. Utchartrad till STAMP (IMTC), Marocko. Insatt mellan Algeciras – Ceuta.
2011 11. Såld till Santander Banco SA, Madrid, Spanien (management Benzu Naviera, Algeciras). Omdöpt till BENZU. Hemmahamn Santa Cruz de Tenerifa.
M/S BALDER DONA.
Byggd 1980 av Karlskronavarvet AB, Karlskrona, Sverige.
Varvsnummer. 397.
Dimensioner. 110,01 x 16,79 x 4,60 m
Efter förlängning. 136,05 x 16,51 x 4,74 m.
Brt/ Dwt. 1582/ 3085.
Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 6568/ 4539.
Maskineri. Två Nohab-Polar F216V-A dieslar.
Effekt. 3531 kW.
Knop. 14,0.
Passagerare. 12.
Hyttplatser. 12.
Lastmeter. 1145
1979 06 20. Kölsträckt.
Levererades i mars 1980 till Engström & Larson, Lysekil, Sverige.
1980 03. Utchartrad för trafik i Karibien.
1982 09. Förlängd vid Finnboda Varf, Nacka.
1984 01. Såld till Dag Engström Rederi A/B, Lysekil. Omdöpt till RODONA.
- Utchartrad till Cobelfret/Ford. Insatt mellan Zeebrugge – Dagenham/Purfleet.
1999 10 – 2002 07 06. Utchartrad till P&O North Sea Ferries Ltd. Insatt mellan Zeebrugge – Felixstowe.
2002 07. Utchartrad till Ferryways, Belgien. Insatt mellan Oostende – Ipswich.
2003 07 15. Såld till Ipswich Way, Ltd (Ferryways), Panama. Omdöpt till IPSWICH WAY. Insatt mellan Oostende – Ipswich.
2007 06 13. Går Ferryways i konkurs, upplagd i Oostende.
2007 06 15. Upplagd på Oostende redd. Ingick inte i konkursboet.
2007 06 28. Management Roroco NV, Antwerpen, Belgien.
2007 07 09. Insatt för Cobelfret Ferries mellan Oostende – Dartford.
2008 01 23. Registrerad för Roroco NV, Valletta, Malta.
2009 05. Såld till Hidiv Denizcilik Ltd Sti, Istanbul, Turkiet (Istanbul Lines). Omdöpt till ISTANBUL N.
M/S BALDER VINGA.
Byggd 1980 av Karlskronavarvet AB, Karlskrona, Sverige.
Varvsnummer. 398.
Dimensioner. 110,00 x 16,51 x 4,85 m.
Efter förlängning. 136,05 x 16,51 x 4,74 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 1599/ 699/ 3000.
Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 6568/ 4465.
Maskineri. Två Nohab-Polar F216V-A dieslar.
Effekt. 3531 kW.
Knop. 14,0.
Passagerare. 12.
Hyttplatser. 12.
Efter ombyggnad. Lastmeter. 1145.
1979 10 05. Kölsträckt
Levererades i juni 1980 till Engström & Larson, Lysekil, Sverige.
1980 06. Utchartrad för trafik i Karibien.
1982 06. Förlängd vid Finnboda Varv, Nacka (förlängningsdelen byggd vid Oskarshamns varv)..
1984 01. Utchartrad till Seaboard Shipping. Omdöpt till ROVINGA.
1985 01. Omdöpt till AZUA.
- Omdöpt till ROVINGA.
- Såld till Dag Engström Rederi A/B, Lysekil. Omdöpt till SAPPHIRE.
- Utchartrad till Cobelfret/Ford. Insatt mellan Zeebrügge – Dagenham/Purfleet.
1999 10 – 2002 06 10. Utchartrad till P&O North Sea Ferries Ltd. Insatt mellan Zeebrügge – Felixstowe.
2002 07. Utchartrad till Ferryways B.V. Oostende, Belgien. Insatt mellan Oostende – Ipswich.
2003 02 22. Kolliderade SAPPHIRE med ANGLIAN WAY i tjock dimma på ingång till Ipswich. Gick på grund efter kollisionen. Kom loss efter tag och efter inspektion gick man till Belgien för reparation.
2003 06. Såld till Ostend Way Ltd, Panama (Ferryways). Omdöpt till OSTEND WAY. Insatt mellan Oostende – Ipswich.
2007 06 13. Går rederiet i konkurs och fartyget tas ur trafik i Oostende.
2007 06 16. Upplagd på Oostende redd. Ingick inte i konkursboet.
2007 07. Management Roroco NV.
2007 07 09. Insatt för Cobelfret Ferreis mellan Oostende – Dartford.
2008 01 02. Registrerad för Roroco NV, Valletta, Malta.
- Insatt mellan Zeebrügge – Purfleet.
2008 06 01. Insatt mellan Oostende – Ipswich.
2008 06. Insatt mellan mellan Oostende – Dartford.
2008 06. Insatt mellan Oostende – Ipswich.
2008 11. Upplagd i Tilbury.
2009 01. Insatt mellan Rotterdam – Ipswich.
2009 01. Insatt mellan Oostende – Dartford.
2009 02 22. Upplagd i Tilbury.
2009 03. Insatt mellan Rotterdam – Ipswich.
2009 04. Såld till Bostan Denizcilik Ltd Sti, Istanbul, Turkiet (Istanbul Lines). Omdöpt till BOSTAN N.
2009 04 27 – 2009 05 17. Avgick Tilbury mot Istanbul.
- Insatt mellan Bandrima – Ambarli, Turkisk flagg
VINGA STAR
Byggd 1982 av Karlskronavarvet
Varvsnummer 402
Fartygstyp: Oil Products Tanker
Gross tonnage: 7,460 tons
Summer DWT: 11,868 tons
Dimensioner 142.2 X 17.83×8.22 m
Maskineri: 9AXAG (Wichman)
Effekt: 2 * 2208 hk
Knop:12
Klass: Lloyds /Russian Maritime Shipping Register
Senare namn:
UNITED STAR 1992 – 2000,
BRO STAR 2000 – 2002, Svensk flagg
WHITE BALU 2002 – 2005, Rysk flagg
LADOGA 2005 – 2007 , Rysk flagg
ELARA-DV 2007 – 2012, Rysk flagg, North Eastern Shipping Company LTD, Vladivostok
Upphuggen i Kina 2012
VINGA POLARIS
Byggd 1982 av Karlskronavarvet
Varvsnummer 404
Fartygstyp: Oil Products Tanker
Gross tonnage: 7,460 tons
Summer DWT: 11,868 tons
Dimensioner 142.2 X 17.83×8.22 m
Maskineri: 9AXAG (Wichman)
Effekt: 2 * 2208 hk
Knop:12
Klass: Lloyds /Russian Maritime Shipping Register
Senare namn:
VINGA POLARIS (till 1994 Mars), Svensk flagg
UNITED POLARIS (till 2000 Juli), Svensk flagg
BRO POLARIS (till 2002 Nov) , Ryssland, Vostoflot, Vladivostok
POLARIS 2002- , Ryssland, Vladivostok
BALTIC BRIGHT
Byggd 1996 av Karlskronavarvet AB, Karlskrona.
Varvsnummer:
Dimensioner: 134 x 20 x 5.3 m.
Fartygstyp: Vehicles Carrier
Gross tonnage: 9708 ton
Sommar DWT: 6100 ton
Flaggstat: Sverige
Hemmahams: Skärhamn
Class: A1, E, AMS, ACCU
Service fart: 15 knop
Maskin: 2 x MAK 6M32,2 x 2640 kW